0
Kundeservice
Shoppingbag 0

Opptil -25% rabatt på MÅ-HA-plagg nå!     BACK TO ROUTINES

Inspirasjon

Mektige og muskuløse motormonstre

We Like

Det startet på 60-tallet som et forsøk på å møte ungdommenes krav. Hot Rod-kulturen var forbildet, og gigantiske V8-motorer, ment for racing, ble løftet inn i middels store bilkarosserier. Formålet var krystallklart – å lage kule biler som var uimotståelige til minste detalj. I løpet av gullårene fram til oljekrisen i 1973, spyttet produsentene ut den ene klassikeren etter den andre. Vi har valgt ut fem muskuløse skjønnheter å trakte etter.

Dodge Charger

Tekst: Pål Johansson

FORD MUSTANG BOSS 429. I 1964 begynte man produksjonen av Ford Mustang, en av bilhistoriens største suksesser. Den største, og kanskje tørsteste, motoren fikk modellen i perioden 1969–70 med spesialmodellen Boss 429, med en motor på 575 hk. Boss 9-eren har sin opprinnelse i NASCAR, da Ford forsøkte å utvikle en utfordrer til Chryslers berømte 426 Hemimotor. Totalt ble det kun laget 1 358 originalbiler, noe som gjør den til en av de mest sjeldne og verdifulle muskelbilene. Sammen med lillebror Boss 302 utgjorde duoen en uslåelig kombo av konkurransebiler i gatekostyme. Lever virkelig opp til navnet – Boss!

DODGE CHARGER. Et ikon i muskelbilsjangeren er Dodge Charger. Du som kan din film- og TV-historie kjenner den igjen fra The fast and the furious, hvor Vin Diesel ratter rundt i en Charger, eller fra TV-serien The Dukes of Hazzard, der bilen General Lee er en eldre versjon av modellen. Produksjonen av Chargeren startet i 1966, og finnes i dag i sju generasjoner. Den mest populære (og fineste, red. anm.) var bilen fra andre generasjon, som ble bygget fram til og med 1970. At den i løpet av dette året dessuten var mulig å få i fargene Top Banana, Panther Pink og Plum Crazy gjør jo bare dollargliset enda fetere.

Ford Mustang Boss 429

PLYMOUTH BARRACUDA. Barracudan ble ikke den suksessen Plymouth håpet på da den produksjonen startet i 1964. Joda, den var sporty, men alt for slapp for kidsa i målgruppen. Musklene entret scenen på slutten av 60-tallet, og med den tredje generasjonen i 1970–1974 kunne endelig modellen måle seg med andre biler i klassen. Selv om Barracudaen aldri ble noen ordentlig monsterhit i sin tid, har den fått sin revansje i dag siden bilene er ettertraktede skatter i bruktmarkedet. Den oppmerksomme filmelskeren husker sikkert en Plymouth Hemi Cuda fra 1971 i den moderne klassikeren Gone in 60 Seconds, da under navnet Shannon. Hvem har vel ikke lyst til å gli gatelangs i en sånn herlig rovfisk i sommer?!

CHEVROLET IMPALA SS. I manges øyne var Impalaen bilen som startet muskelbilæraen med sin Super Sport-pakke (SS) i 1961. Chevrolet hadde spyttet ut herlige
Impala-modeller siden slutten av 50-tallet, og selv om interessen for modellen dalte på slutten av 60-tallet, har bilen en selvsagt plass i manges hjerter. Det er ikke bare rånerne og motorentusiastene som setter pris på denne kraftige godbiten. Det faktum at Egon Olsen cruiser rundt i en Impala fra 1959 i Olsenbanden-filmene, og Eazy-E rapper om en 64-modell i låten Boyz-n-the-Hood, er en kvalitetsstempel så godt som noe.

Plymouth Barracuda

PONTIAC FIREBIRD. Pontiac ville selvfølgelig også kaste seg inn i kampen mot Ford Mustang. Med Chevrolets Camaro som forbilde, skapte produsenten en fet ”ildfugl” med såvel utseende og styrke som kulhet i toppklasse. Formgivningen ble dog ikke ansett som spektakulær nok i starten, noe som ble tatt igjen i den andre generasjonen som inneholdt intet mindre enn 12 ulike modeller. Søstermodellen Trans Am, kjent fra Knight Rider og Smokey and the Bandit, er en variant av Fire-birden som deler grunnkarosseri og mange tekniske løsninger med forgjengeren. Du må gjøre en solid innsats for å ikke se tøff ut i denne bilen.

Pontiac Firebird

Sharing is caring

  Del     Tweet